(V) Vadstena tar fajten för att rädda Vättern!

Vättern är Norra Europas största dricksvattentäkt och borde som sådan erhålla ett stabilt skydd.
Men det som borde vara självklart finns inte på plats. Istället finns flera allvarliga hot mot Vättern och vattenkvaliteten i form av bl a skjutövningar, gruvplaner och PFAS-föroreningar.
Vänsterpartiet Vadstena är en viktig motkraft och en tydlig och stark röst för Vättern.
I en insändare i MVT 13/3 presenteras ett sammandrag av brevet.

Vättern är – som väl de flesta känner till vid det har laget – förorenad av PFAS-kemikalier. Den största spridaren av gifterna är den militära flygplatsen i Karlsborg. I Kärnebäcken som avvattnar delar av flygplatsen har uppmätts halter av den sannolikt farligaste PFAS-kemikalien – PFOS – till 148ng/L. Som jämförelse kan nämnas att halten i Vätternvattnet som helhet har legat mellan 1.0-1.4 ng/L

Det innebär inte alls att Vättern är opåverkad. I Vätternfisk (abborre, röding, med mera) som utgör livsmedel, har betydligt högre halter uppmätts. Det är fastslaget att det är ännu allvarligare att få i sig PFAS-ämnen via livsmedel än via vatten.

Sedan 2008 är det inom EU förbjudet att använda PFOS och sedan 2020 är det också förbjudet att använda ett annat PFAS-ämne som heter PFOA.

När nu försvarsmakten vill genomföra en markdränering av den förorenade flygplatsen i Karlsborg utan att en grundläggande sanering genomförs först, innebär det att föroreningarna åker ut i Vättern. Mot detta har sedan en lång tid en stark opinion vänt sig. En del kommuner, flera organisationer och privatpersoner överklagade till mark- och miljödomstolen att dräneringen skulle få genomföras.

Så icke Vadstena kommun. Men väl Motala och flera andra. I Vadstena kommun togs detta beslut av kommunstyrelsens ordförande och kommundirektören utan att ens kommunstyrelsens ledamöter informerades. De fick läsa i tidningen om vad kommunen ansåg. Ingen saklig dokumentation om hur beslutet togs föreligger. Det första brevet från ARV till kommunstyrelsen diariefördes inte ens när det kom. Kommunstyrelsen i sin helhet hölls alltså i över en månad ovetande om brevets existens.

I dagsläget återstår en möjlighet att gå vidare i ärendet: Det är att regeringen ingriper och stoppar den skadliga dräneringen.

Den första frågan i ARV:s viktiga brev till kommunstyrelsen är följdriktigt:

Vill kommunen tillskriva regeringen och kräva att Fortifikationsverkets ansökan om markavvattning av Karlsborgs PFAS-förorenade flygplats snarast avvisas?

Den andra frågan lyder: Vill kommunen ta initiativ till att utreda möjligheten och kostnaden för att behandla utgående avloppsvatten från kommunens reningsverk så att PFAS-föroreningarna kan minska radikalt?

Tredje frågan: Hur ser kommunen på de tekniska möjligheterna att leverera dricksvatten med PFAS-halter under 1ng/liter?

Vänsterpartiet i Vadstena ställer sig härmed helt bakom ARV:s i frågorna inbyggda krav. Vänsterpartiet i Vadstena kommer att arbeta för att frågorna tas upp i kommunfullmäktige och i kommunstyrelsen där vi är representerade.

Vi kommer att utifrån all den förmåga vi har att arbeta för att en bred allmänhet får möjlighet att få vidare information och därmed möjlighet att engagera sig. Vänsterpartiet i Vadstena uppmanar övriga partier i kommunen att gå på samma linje – de här frågorna ska inte behöva vara partiskiljande.

Vi menar därtill att kommunen måste förbinda sig att regelbundet mäta halterna av PFAS-ämnen i både avloppsvatten och dricksvatten och redovisa resultatet till invånarna via pressmeddelanden och anslag på kommunens hemsida. Och om mätvärdena överstiger 1 ng/L (som är bland annat Naturskyddsföreningens uppfattning om en maxgräns) måste kommunen ta ansvaret att offentligt visa vilka åtgärder som måste vidtas.

Vänsterpartiets kommunalpolitiska utskott i Vadstena
Vänsterpartiets EKO/miljöpolitiska arbetsgrupp i Vadstena