Debatt
Vänsterpartiets Gruppledare Emil Broberg med armarna i kors framför en sjukhusbädd

Sjukvårdens medarbetare ska vårda – inte ange

Vårdanställdas uppdrag är att med patienten i centrum ge vård efter behov. Medarbetare inom hälso- och sjukvården i Östergötland har inte till uppdrag att agera kontrollanter eller gränsvakter, skriver representanter från V, MP,C och S.

Alla människor har rätt till vård, oavsett legal status. Vi har redan i dag trösklar in till sjukvården, trösklar som nu riskerar bli högre. Risken är stor att människor som lever som papperslösa i Sverige, på grund av rädsla, kan komma att avstå från att söka nödvändig vård. Samma farhågor finns för de papperslösa personer som är utsatta för våld i nära relation. Förslaget om anmälningsplikt innebär fara för liv och hälsa samtidigt som förslaget riskerar att försvåra arbetet och försämra arbetsmiljön för regionens anställda.

Läs hela debattartikeln på Corren, ingen prenumeration behövs: https://corren.se/debatt/artikel/halso-och-sjukvardens-medarbetare-ska-varda-inte-ange/r0x8yn0r