Regionpolitik
Person i rullstol tar sig in i en handikappanpassad bild med textcitat:

Majoriteten i Östergötland föreslår dyrare färdtjänst

Den som har beviljats färdtjänst i Östergötland kan resa inom den egna kommunen men också över kommungräns. Den senare formen av färdtjänst kallas för länsfärdtjänst.

Nu ligger förslag på bordet som medför försämringar för den som reser över kommungräns i form av höjd egenavgift och ett tak för antal resor/”begränsning av antalet icke-nödvändiga resor”.

Tobias Holmberg, Vänsterpartiets ledamot i Trafik- och samhällsplaneringsnämnden kommenterar:

“Det här är två riktigt dåliga förslag. Det första gör mobilitet till en plånboksfråga. Vi vet att höjda taxor har en negativ påverkan, inte minst för den grupp som har färdtjänst och oftast de allra lägsta inkomsterna.

Och att sätta ett tak på antalet resor över kommungräns är om möjligt ännu dummare. Vad händer med den som har familj och vänner på andra sidan kommungränsen? Eller med den som åker från en mindre kommun till en större för att t ex gå på bio. Det här blir en form av kommunarrest för att spara några småslantar i en miljardbudget. Det blir löjligt.”

Dela den här sidan: