Regionpolitik
Vänsterpartiets Gruppledare Emil Broberg med armarna i kors framför en sjukhusbädd

Ta bort toppolitikernas förmånsbilar och sänk arvodet

När Moderaterna i höstas tog makten i Region Östergötland tillsammans med Sverigedemokraterna sa regionstyrelsens ordförande Marie Morell (M): ”Vi kan inte ägna oss åt pynt och lullull när vårdpersonalen går på knäna.”

I juni presenterade det nya styret sin första riktiga budget. Det var inte några positiva besked till personalen som får fortsätta att gå på sina knän de kommande åren. Svångremmen dras åt rejält när hundratals miljoner ska sparas in i vården.

Man kan också konstatera att det ”pynt och lullull” som Morell vill få bort verkar få fortsätta med moderaterna vid makten. I alla fall när det gäller det egna pyntet. När alla andra ska spara beställer den politiska ledningen, inklusive Morell, nya lyxiga förmånsbilar (där nya Volvo XC60 är det populäraste valet) som skattebetalarna betalar, man lägger miljonbelopp på att ordna mingel och seminarier i Almedalen och så vidare.

Sjukvården står inför en extremt svår situation de kommande åren. Högerregeringen har aviserat att de inte kommer skjuta till de pengar som saknas. Högerstyret i regionen skriver i sin budget att de vill minska inkomsterna till regionen genom sänkta skatter. Med en sådan politik blir det inte mycket kvar till personal och bättre arbetsmiljö.

Vänsterpartiet har under flera år föreslagit mer resurser till sjukvården i Östergötland. I det läge som vi nu befinner oss i finns det tyvärr inte några andra lösningar. Men det krävs också ett ledarskap som både tar ansvar och går före. När det är ekonomisk kris är det rimligt att skära även på den politiska organisationen. Vi har därför föreslagit fryst partistöd, sänkta arvoden med cirka 25 000 kr till 48 000 kr i månaden, en mindre politisk organisation och att förmånsbilarna för toppolitikerna tas bort.

Vi i Vänsterpartiet tar gärna bort onödigt pynt och lullull i regionen. Det får vara slut på politikens gräddfiler.

Emil Broberg, gruppledare Vänsterpartiet region Östergötland

Dela den här sidan: