Nu satsar vi på kollektivtrafiken

 

Behovet av att ställa om samhället för att klara av klimatutmaningen är akut. Vänsterpartiet har under året som gått presenterat förslag som handlar om att ställa om Svensk industri, lösningar på energikrisen och stora investeringar i infrastrukturen.

En viktig del för att klara klimatomställningen är att kraftigt öka resandet med kollektivtrafik. Inom detta område uttalar i princip alla partier ambitioner att öka andelen resor med kollektivtrafiken men i slutändan så är man inte villig att fatta de avgörande besluten som på riktigt skulle göra att fler valde att ställa bilen och istället resa kollektivt.

Därför presenterar nu Vänsterpartiet en rad förslag för att få många fler Östgötar att resa kollektivt.

  • Halverade biljettpriser

Kostnaderna i kollektivtrafiken har ökat kraftigt under en längre tid. I relation till drivmedelspriserna har prisutvecklingen inom kollektivtrafiken varit betydligt högre. Vill vi få fler att ställa om sitt resande krävs det att det blir radikalt mycket billigare att resa.

Därför har Vänsterpartiet idag presenterat en nationell satsning om 12 miljarder där staten går in och ersätter regionerna med halva kostnaden för kollektivtrafiken vilket innebär en halvering av priset för resenärerna.

En biljett i lokaltrafiken kommer med Vänsterpartiets förslag då kosta 14 kr och ett månadskort för resor i hela länet 604 kr.

Med dessa priser blir kollektivtrafiken radikalt mycket billigare än att resa med bil och fler kan förväntas ställa om sina resvanor vilket både blir en vinst för klimatet och privatekonomin.

 

  • Satsning på landsbygdstrafiken

 I Vänsterpartiets regionbudget för 2023 finns 40 miljoner kr avsatta för att bland annat användas för utveckling och förstärkningar av landsbygdstrafiken. När Vänsterpartiet nationellt presenterar en satsning som innebär totalt 5 miljarder för en förstärkning av det kollektiva resandet på bland annat landsbygden så markerar det en rejäl ambitionshöjning.

Landsbygden behöver kollektivtrafik som ett komplement till bilen som man ofta är mycket beroende av där. Kollektivtrafiken måste dock finnas tillgänglig och här måste Östgötatrafikens prioriteringar göras annorlunda. Vänsterpartiet vill därför se en ny strategi för kollektivtrafiken på landsbygden där fler faktorer än arbetspendling och enbart ekonomiska faktorer ska avgöra.

Vänsterpartiet är det enda partiet som avsätter ekonomiska resurser för att verkligen stärka kollektivtrafiken på landsbygden i Östergötland.

 

  • Sommarlovskort för ungdomar

 Vänsterpartiet har redan denna sommar fått igenom en satsning på sommarlovskort för ungdomar. Det är en satsning som vi vill se även kommande år. Dock ser vi att kostnaden, som i år var 400 kr för två månader, ytterligare kan sänkas för att den ska bli än mer attraktiv. Utifrån den nationella satsningen som presenteras så är en rimlig nivå 200 kr för en sommarbiljett.

 

  • Pensionärsbiljett

Vänsterpartiet vill göra ytterligare satsningar på billig kollektivtrafik för pensionärer. Här har det presenterats en rad attraktiva alternativ. Det som Vänsterpartiet fastnat för är Kalmar-modellen. Där kan pensionärer köpa en månadskort i kollektivtrafiken för 100 kr. Detta skulle öka pensionärers möjlighet att förflytta sig till väldigt låga kostnader.
Denna satsning är finansierad i Vänsterpartiets budget för 2023.

 

  • Lägg ner Östgötatrafiken

De senaste åren har kollektivtrafikens utveckling ofta diskuterats. Det blir dock allt tydligare att bolagsformen inte fyller någon funktion annat än försvåra den politiska styrningen och gör det svårt för medborgarna att få insyn och utkräva ansvar för fattade beslut.

Vänsterpartiet vill att bolaget avvecklas och att kollektivtrafiken istället styrs inom den regionala förvaltningen med ett tydligare uppdrag för Trafik- och samhällsplaneringsnämnden.

  • Trafik i egen regi

Kollektivtrafiken har under lång tid upphandlats. Vi har sett att detta för många negativa konsekvenser. Vi ser en kortsiktighet i planering av fordonsflotta och stora påfrestningar i arbetsmiljön för personalen.

Vänsterpartiet vill därför att kollektivtrafiken successivt tas tillbaka i egen regi. Då kan vi göra långsiktiga satsningar och investeringar samt erbjuda trygga anställningar med god arbetsmiljö. 

  • Förnyad styrning 

 Styrningen av kollektivtrafiken behöver förändras. Nya mål där ökat resande och klimatomställning står i fokus bör tas fram. Dagens krav på finansiering måste ersättas av andra mål som handlar om att skapa bra levnadsvillkor i hela Östergötland och skapa goda förutsättningar för näringslivsutveckling i hela länet.

Vänsterpartiet har under många år drivit på för en starkare kollektivtrafik i hela Östergötland. Vi ser nu att flera partier lyssnar på våra förslag och att delar redan genomförs. Vi ser därför med tillförsikt på framtiden och att fler ska omfamna en politisk inriktning som gör kollektivtrafiken mer tillgänglig och billigare att åka med.

De förslag som presenteras ovan är en kombination av nationella och regionala satsningar som vi kommer ta med in i eventuella förhandlingar efter valet.

 

Dela den här sidan:

Kopiera länk