Vänsterpartiets Gruppledare Emil Broberg med armarna i kors framför en sjukhusbädd

Fler vårdplatser och 100 miljoner till personalen!

När Vänsterpartiet presenterar sitt förslag till budget för Region Östergötland så är fokus på att bygga sjukvården stark inom flera områden där man misslyckas idag. Det handlar om att öppna fler vårdplatser, höja personalens löner och satsa på mödra- och förlossningsvården.

• Vi möts hela tiden av rapporter om att vi har för få vårdplatser och för lite personal. Trots det fattar de styrande beslut som innebär besparingar och att vi ska ha färre anställda i regionen. Vänsterpartiets budget gör slut med den politiken, säger partiets gruppledare Emil Broberg.

För att kunna öppna fler vårdplatser krävs det fler sjuksköterskor. Vänsterpartiet vill därför satsa 100 miljoner kr för att höja grundlönen för sjuksköterskor och undersköterskor. Det kan göra Östergötland till en mer attraktiv arbetsgivare menar partiet.

• De stora problemen i vården grundar sig i för lite personal. Vi måste visa att vi värdesätter de som arbetar hos oss idag och locka nya. Därför är höjda grundlöner ett viktigt första steg för att stärka sjukvården, säger Emil.

Vänsterpartiet avsätter också resurser för att stärka mödravården och öppna en ny barnmorskeledd förlossningsavdelning i regionen.

• Vi har minst antal barnmorskor i landet och det märks i våra verksamheter. Nu krävs det att vi verkligen tar tag i problemen och bygger kvinnosjukvården stark. Vänsterpartiet avsätter 3o miljoner för att komma igång med detta arbete, säger Emil.

Vänsterpartiet gör även satsningar på kollektivtrafiken med en utbyggnad på landsbygden och billiga månadsbiljetter för pensionärer. Man satsar även pengar på stöd till lokal småskalig matproduktion och utbildningsplatser för undersköterskor som vill utbilda sig till sjuksköterska eller utvecklas inom sitt yrke.