(V)kongress 2020 rapport från delegation Östergötland

Efter många om och men, blev Vänsterpartiets kongress 2020 äntligen av. Inte nog med att kongressen, på grund av
Corona-pandemin, blev framflyttad och extremt digitaliserad, dessutom valde partistyrelsen att krympa kongressen till två dagar i stället för fyra, och att helt ta bort programdebatten och dito motioner från årets kongress. Det
kändes lite snopet, och om detta skulle vi kunna säga mycket – men i den här rapporten väljer vi att rapportera om vårt eget arbete samt några av de beslut som kongressen tog. Den som vill veta exakt allt som hände på kongressen, och vilka beslut som togs, hänvisas till inspelningen av årets kongress, den finns på partiets youtube-sida, samt de dokument som ligger på partiets centrala sida.
Vi var sju ordinarie ombud till den här kongressen; Eva Skoog, Vadstena, Rebecca Roxvret, Motala, Björn Alling, Linköping, Tobias Holmberg, Norrköping, Marcus Posada,
Norrköping, Melinda Kandel, Norrköping och Lilibet Gustafsson, Finspång. Förste ersättare var Anders Lind, Kinda och andre ersättare var Elin Gjein, Finspång. Tyvärr blev Rebecca Roxvret av personliga skäl tvungen att avsäga sig sin plats, och Anders Lind trädde in i stället. Delegationsgruppen valde enhälligt Lilibet Gustafsson till delegationsledare. I detta sammanhanget noteras också att delegationsgruppen på grund av avsägelse inte följde partiets stadga §21, om minst 50 % kvinnor i valda organ, och delegationsgruppens rekommendation framöver är att ta lite “internfeministisk höjd” redan i förslagen till val i olika sammanhang, så att §12 kan följas, även om en kvinna skulle få förhinder eller behöva avsäga sig sitt uppdrag.
Kongressen avtackade Jonas Sjöstedt, och vi är naturligtvis glada över att ha valt en ny partiledare, Nooshi Dadgostar. Nooshi är en kompetent och erfaren politiker, som sannolikt
kommer att göra stort avtryck i politiken framöver – och vi tillsammans med henne! Som Nooshi sa i sitt premiärtal på kongressen: “Framåt och vidare!”
Ingen kan göra allt ensam, och kongressen valde också partistyrelse, programkommission, revisorer och valberedning. Det fanns flera olika nomineringar från distrikt Östergötland, PF Linköping och PF Norrköping, och i vår delegationsgrupp fanns det lite olika åsikter om vilka som passade bäst till de olika centrala uppdragen. Vi vill särskilt gratulera Nicklas Lundström, som blev vald till ordinarie ledamot i partistyrelsen, och Melinda Kandel, som
blev invald (nyval) i programkommissionen. Lycka till med era uppdrag! Hela delegation Östergötland ställde sig bakom två frågor. Dels ville vi att kongressen skulle anta ett uttalande om att Vänsterpartiets kongress skulle uppmana regeringen att skriva på FN-konventionen om kärnvapenförbud (uttalandet bifogas separat), och dels stod vi alla bakom motion E29, om att i strategidokumentet efter rad 497 lägga till texten: [att] uppmana alla personer i partiet på samtliga nivåer, att läsa, och i sin verksamhet integrera, senaste upplagan av den internfeministiska handboken. Tyvärr fick vi inte igenom vårt önskemål om kärnvapenuttalandet, men motionen om den interfeministiska handboken gick igenom.
En kritik vi vill föra fram är att tiden för kongressen var allt för illa tilltagen. Det undergrävde flera beslut och hämmade den demokratiska processen. Utöver tidsbristen upplevde vi att frågan om att anta kongressuttalanden om LAS och internationell solidaritet, som fördes in av kongressen på dagordningen under lördagen trots partistyrelsens protester, blev styvmoderligt behandlad av presidiet. Det konkreta innehållet i LAS-uttalandet var omdiskuterat och det fanns olika yrkanden på text. De gällde hur skarpt uttalandet skulle vara i kravet på regeringen och om bara LOs medverkan eller också sakinnehållet i LAS-förändringarna skulle nämnas uttryckligt. I sista stund stressades ett beslut fram om att punkten helt skulle
utgå och hänskjutas till just partistyrelsen. Vi menar att presidiet förhöll sig onödigt negativt till möjligheten att behandla uttalandet trots tidsbrist. Vi i delegationsgruppen vill därför göra ett medskick till planeringen för nästa kongress: ta till mer tid, och prioritera att interndemokratin få ta tid.
Avslutningsvis vill vi tacka för förtroendet, och framföra vårt varmaste tack till alla som gjort  kongressen möjlig.
/Delegation Östergötland, 201109