(V) Östergötland: Brister inom äldreomsorgen blev tydliga i pandemins spår!

Debattinlägg från (V) Östergötland publicerad i Corren(7/9) och NT (8/9) ang. brister inom äldreomsorgen

Pandemin har blottlagt brister som funnits länge

Brister inom äldreomsorgen blev tydliga i pandemins spår.

När krisen kommer prövas vi som samhälle. Den nuvarande krissituationen ger oss kunskap och erfarenheter om hur vi ska bedriva arbetet med att förbättra den kommunala vården och omsorgen om äldre. Olika samhällsmodeller möter kriser på olika sätt. Ett robust samhälle med en stark välfärd som garanterar ekonomisk trygghet vid sjukdom och arbetslöshet och med en välfungerande och välfinansierad äldreomsorg, är bättre rustat att möta såväl de direkta som de indirekta konsekvenserna av coronavirusets spridning. Vi är bättre rustat än många andra länder, men de senaste årtiondenas nedskärningar i välfärden och nedmonteringen av trygghetssystemen har försämrat våra förutsättningar avsevärt.

Det har varit smärtsamt, stundvis brutalt att se hur pandemin blottlagt de brister som har funnits under lång tid och det handlar inte enbart om covid-19. Både arbetsmiljö och arbetsvillkor behöver förbättras. Ett sätt är att ge fler människor fast anställning – i dag är var fjärde som jobbar inom kommunal äldrevård tillfälligt anställd. Inom den privata sektorn är andelen visstidsanställda ännu högre. Detta leder till brist på kontinuitet.

Äldre som har hemtjänst möter i genomsnitt 16 olika personal under en tvåveckorsperiod (Socialstyrelsen, Lägesrapport 2020). Det är inte acceptabelt. Vi ser samtidigt att ytterligare resurser behöver tillskjutas både för att kunna förhindra nedskärningar och för att förbättra kvaliteten och personaltätheten i välfärden samt arbetsvillkoren för alla dem som nu sliter för att hantera konsekvenserna av coronapandemin. Det är inte ett läge att börja prata om skattesänkningar.

Vänsterpartiet har en politik för en robustare välfärd generellt och som ger mer resurser till sjukvården och äldreomsorgen i synnerhet. Det är en politik som skapar ett mer jämlikt samhälle och som bidrar till bättre förutsättningar att ta sig igenom krisen tillsammans. Det är en politik för gemensamma lösningar på gemensamma problem, i vetskapen om att vi är ett samhälle och att vi är beroende av varandra.

Anders Lind Anna Carlenius Malin Östh Vänsterpartiet Östergötland