(V) i Östergötland: Fler ska få a-kassan i krisen! NT 1/4

Coronakrisen slår hårt mot svensk arbetsmarknad i hela landet, så även i Östergötland. Från en dag till en annan försvinner folks inkomst och trygghet när företag varslar till följd av krisen. Bara de senaste veckorna har nära 36 800 anställda varslats från sina anställningar och samtidigt har tusentals timanställda och visstidsanställda fått besked om att de inte får jobba kvar. Antalet personer berörda av varsel om uppsägning i Östergötland är ca. 1 200 personer i dagsläget. De värst drabbade företagen finns inom hotell- och restaurang, resetjänster/resebyråer och bussbolagen.

Under den borgerliga regeringen 2006–2014 raserades viktiga delar av a-kassan. Villkoren för att kvalificera sig till ersättning skärptes, ersättningsnivån sänktes och avgifterna höjdes för de flesta. Samtidigt har många idag ofrivilliga deltider, timvikariat och andra former av jobb där det är svårt att kvalificera sig till kraven för a-kassa. Nu drabbas många av krisen. Det är bra att regeringen hörsammat Vänsterpartiets krav att fler ska få A-kassa. Det är välkommet att det nu blir så.

Vänsterpartiet vill inte att de som drabbas av dagens kris ska behöva sälja allt de äger och sedan tvingas till försörjningsstöd för att de inte uppfyller kraven för att få a-kassa. Därför vill vi temporärt sänka kraven för att kunna ta del av a-kassan:

• Vi vill sänka kraven för hur mycket man ska ha jobbat för att kvalificera sig till a-kassan med hälften. För den som trots de sänkta kraven inte uppfyller kraven vill vi att det ska bli möjligt att få ersättning efter en karenstid på 15 vardagar. Då får man ta del av försäkringens grundbelopp. Det skulle i princip göra det möjligt för alla som idag är arbetslösa att åtminstone ta del av a-kassans grundbelopp.

• Idag får endast 27 procent av de arbetslösa en a-kassa som motsvarar 80 procent av sin tidigare lön. För att fler ska få 80 procent av sin tidigare lön bör ersättningsnivåerna höjas. Vi vill därför höja den inkomstbaserade delen från 910 kronor/dag till 1 400 kronor/dag. Grundbeloppet vill vi höja från 365 kr/dag till 450 kr/dag. Vi vill även ta bort nedtrappningen som idag sker efter de första hundra dagarna.

Anders Lind, ordförande (V) Östergötland
Anna Lindén, (V) Östergötland