Distrikt

Kampen för att rädda demensvården i Norrköping fortsätter!

Nicklas Lundström (V), oppositionsråd i Norrköping skriver på NT (22/1/) om varför vill Vänsterpartiet rädda demensvården i kommunen. KF i Norrköping kommer att fattar beslut om neddragningarna måndag den 27/1.

Rädda demensomsorgen
Vänsterpartiet har alltid kämpat för Norrköpings äldreomsorg. För våra äldre som förtjänar den bästa omsorgen och för våra undersköterskor som bär upp stora delar av välfärden – och därmed det moderna samhället. Det handlar för oss om värdighet och jämlikhet. Vi har konsekvent varit för mer resurser, bättre arbetsvillkor och ökat inflytande för både personalen och de äldre. Vi har sagt nej till Kvartettens nedskärningar och privatiseringar. Varje gång vi lägger en budget i kommunen så satsar vi mer på äldreomsorgen. Med vänsterns politik hade inte de brutala nedskärningar som Kvartetten nu vill göra på demensomsorgen varit aktuella.
S, L, C och KD vill skära ner hela 42 miljoner på demensboendenas personal vilket skulle innebära minst 100 färre anställda. Jag har pratat med Kommunal, med representanter från ”Undersköterskeupproret” och besökt personal och chefer på ett av kommunens demensboenden. Jag har dessutom noga studerat de riskanalyser som man tagit fram på varje boende. Bilden är tydlig, idag är Norrköpings demensboenden en pressad verksamhet som ändå fungerar. Vi har engagerad personal som anstränger sig för att ge de boende den extra pratstund eller promenad som ger omvårdnaden kvalitet.
Allt det kan raseras på kommunfullmäktige nu på måndag 27 januari. Några av de mest akuta risker som man varnar för ute på demensboendena är: Felmedicinering med allvarliga komplikationer. Att inte få gå på toaletten i tid. Fler liggsår och urinvägsinfektioner. Mer stress och aggressivitet bland de boende. Ökad risk för att fler avlider utan någon vid sin sida. Jag tror och hoppas att om fler fullmäktigeledamöter läser på om konsekvenserna av nedskärningen så borde den kunna stoppas när det är dags att rösta.
Tre gånger har Vänsterpartiet tillsammans med en majoritet i Vård- och omsorgsnämnden stoppat neddragningen. Nu har vi sett till att frågan kommit till kommunfullmäktige för att avgöras. Vi är glada över att lyckats komma överens med Moderaterna om en ansvarsfull finansiering för att rädda demensomsorgen i år. Huvuddelen av pengarna kommer från den mycket stora avkastning som kommunens 100-tals miljoner placerade sparpengar ger varje år.
För oss handlar det här inte om spel och politiska manövrar. Vårt enda mål är att rädda demensomsorgen. Det betyder också att vi varit och är beredda att sätta oss ner och förutsättningslöst förhandla och kompromissa med Kvartetten. Vår hand är fortfarande utsträckt. Nu har regeringen Löfven dessutom lovat 5 miljarder extra till kommunerna redan i år, det motsvarar minst 46 miljoner till Norrköping. Oppositionen kräver ännu mer pengar vilket mycket väl kan bli resultatet. Nu finns alltså pengarna om man är beredd att göra den politiska prioriteringen. Det finns fortfarande tid för Kvartetten och Miljöpartiet att rädda Norrköpings demensomsorg – men tiden håller på att rinna ut.

Dela den här sidan: