Distrikt

(V) Östergötland: Nyårslöften till vårdpersonalen

1.       Höjda löner

Under våren ska nya löner förhandlas. Här måste regionen avsätta mer pengar än tidigare år för att höja lönerna för framförallt biomedicinska tekniker, undersköterskor och sjuksköterskor. Vänsterpartiet har tidigare medverkat till att sjuksköterskorna fick 30 miljoner extra under 2020. Vi vill se minst lika stora satsningar 2021.

2.       Semestergaranti

Alla medarbetare ska garanteras semester och den ska beviljas i mycket god tid. Idag tvingas många medarbetare vänta in i det längsta innan de får besked om när de får semester. Tvingas man flytta sin semester ska detta ersättas med minst 20 000 kr per flyttad vecka.

3.       Bättre schemaläggning och arbetstidsmodeller

Schemaläggningen för personalen måste fungera bättre. Scheman ska finnas på plats i god tid så man kan planera sitt privatliv. Regionen måste också underlätta och lägga ekonomiska resurser för att fler verksamheter ska kunna genomföra arbetstidsmodeller eller arbetstidsförkortningar.

4.       Fler medarbetare

Sjukvården drivs runt med för få medarbetare idag. Det blir extra tydligt när vi drabbas av en pandemi. Sjukvården klarar inte av att drivas med minsta möjliga bemanning. Då blir den sårbar och medarbetarna sliter ut sig även under ”normala” förhållanden. Resurser måste tillföras för att vi ska få mer personal.

5.       Ett stopp för besparingarna

Det måste vara slut med besparingarna i Region Östergötland. Under flera år har vi sett hur de övriga partierna vill minska sjukvårdens kostnader med flera hundra miljoner kronor. Något de vill fortsätta med trots en pågående pandemi. Ska östgötarna få en fungerande sjukvård och medarbetarna arbetsplatser med en god arbetsmiljö så behövs det mer, inte mindre, resurser.

Dela den här sidan: