Jonas Andersson (V) skriver på NT 1/8: ” Galna bussturer med S och C politik” !

I NT den 7 juli kunde man läsa om effekterna av landsbygdspolitik à la socialdemokrater och centerpartister. I Valdemarsvik vill de köpa platser på en kommersiell busslinje för att kompensera bristerna i sin egen regionala agenda.
Ingen har nog kunnat undgå debatten som S och C skapade förra mandatperioden, när de som styrande i regionen, lade ner landsbygdslinjer som Östgötatrafiken bedrev. En av dessa linjer var buss 535 som trafikerade landsbygden mellan Valdemarsvik och Åtvidaberg. Förhoppningar och lovord om den kommande närtrafiken utlovades. Den nya anropsstyrda närtrafiken skulle ge de boende på landsbygden en lika bra kollektivtrafik.
Resultatet vet vi idag, kollektivtrafiken i form av närtrafik, är inte tillgänglig för arbetspendling eller för gymnasieungdomar på grund av begränsning i närtrafikens tidsramar på dygnet. Med indragning av busslinjer försvann möjligheten till arbetspendling och resor till gymnasieskolor. En annan aktör som drabbades var en friskola, belägen på landsbygden, då deras elever i stor mån färdades med busslinje 535 som försvann.
Efter många turer om denna friskolas kostnader gällande skolskjuts och i vilken grad hemkommunen kan bidra till att lindra effekterna av indragen busslinje, har nu S och C i Valdemarsvik kommit fram till att man vill stödköpa 20 platser i friskolans avtalade skolbuss, till ett pris för 375 000 kronor. Platserna ska nyttjas avgiftsfritt av resande inom busslinjens område, oavsett ålder och syfte med resan.
Detta innebär att de ger sin egen regionala strategi om landsbygdstrafik, tummen ner. Här är man nu beredd att ta kommunala skattemedel till att kompensera sina egna misslyckanden. Den prislapp som man nu är villig att betala med lokala skattemedel, är i omfattningen att den motsvarar ungefär halva kostnaden för att bedriva en mycket bra regelbunden busstrafik mellan Valdemarsvik och Åtvidabergs centralorter!
Valdemarsviks ingång i detta avtal kommer bli ett praktexempel på hur man kommunalt och regionalt kan dubblera samhällskostnaderna för att kunna upprätthålla en godtagbar kollektivtrafik på landsbygden.
Vänsterpartiet vill ha en samhällsekonomi som det är ordning med, oavsett lokalt eller regionalt. Finns det resandebehov i ett område i Östergötland, så är det den regionala Trafiknämnden som har ansvaret att lösa detta, ingen kommun ska behöva laga och lappa med egna skattemedel.
Jonas Andersson, ledamot i Region Östergötlands Trafik- och samhällsplaneringsnämnd