Vänsterpartiet Linköping: Kommunalisera all omsorg!

I försöken att förhindra ytterligare spridning av coronaepidemin så görs mycket bra i Linköping. Efter bästa förmåga försöker den styrande Alliansen att balansera mellan stöd och begränsningar. Vi håller inte alltid med om det lämpliga i alla åtgärder, men vi instämmer i behovet av att handla.
Det stora problemet i Linköping är inte och kommer inte heller fortsättningsvis att vara ungdomars rörlighet i det offentliga rummet. Det stora problemet är den sjuklighet och dödlighet som viruset för med sig hos den äldre delen av befolkningen. På samma sätt som alla måste hjälpas åt, så måste också insatserna göras där nyttan är maximal.
Från vänsterpartiets sida vill vi hjälpa till och har därför tagit fram en lista med åtgärder.

• Öka bemanningen i såväl hemtjänst som på särskilt boende. En ökad bemanning möjliggör strukturerat hygienarbete och gör att man minskar risken att kontaminerad utrustning förs vidare mellan olika brukare.
  • Minska antalet brukare per personal i hemtjänst. Om hygienrutiner ska kunna följas så kräver det att man har god tid på sig.
  • För att öka bemanningen anmodar vi alliansen att erbjuda anställning inom omsorgssektorn för alla de som förlorar jobbet till följd av den ekonomiska krisen, samt som extraanställning för skolpersonal och personal inom skolhälsovården.
  • Inför risktillägg för de som arbetar med smittade. Att ge ersättning vid förhöjd risk ger en signal till de anställda att kommunen tar situationen på allvar, samtidigt som det kan vara ett incitament för fler att ta sig an jobbet.
  • Ge timanställda tillsvidareanställningar. Genom att ge människor trygghet och möjlighet till sjukersättning, så minskar sjuknärvaron i omsorgen och därmed smittspridningen.
  • Kommunalisera all omsorg. Privatiseringsexperimentet och så kallade ”effektiviseringar” har pågått länge nog och det som behövs nu är en sammanhållen organisation. Genom att hålla ihop omsorgen under en utförare kan man lättare samordna såväl utrustning som personal. På det sättet kan man också dela upp personalen mellan de som arbetar med smittade och de som arbetar med till synes ickesmittade.
  • Gör långsiktiga investeringar i skyddsmaterial. Genom att köpa in tvättbara skyddsförkläden och välja lokala producenter så riggar vi inte bara för att klara den här krisen, utan även för att skapa en motståndskraft mot framtida kriser. Samtidigt leder det till ett minskat plastberoende över tid. Genom att göra större inköp av flergångsmasker kan kommunen förbereda för framtida pandemier, utan att behöva bygga nya bergrum för förvaring.
  • Samordna kommunens korttidsboenden. Genom en ökad samordning kan smittade och till synes ickesmittade hållas isär och samordnad vård genomföras.

Det här är bara ett axplock av allt som kan göras för att skydda de mest utsatta i samhället. Vi hoppas och tror att den styrande Alliansen tar till sig av detta och ser till att göra allt som står i deras makt för att inte en enda Linköpingsbo ska avlida i Covid-19 på grund av brister i den omsorg som ges!

Jessica Eek, Gruppledare Vänsterpartiet i Linköping
Björn Alling, Kommunfullmäktigeledamot för Vänsterpartiet