Distriktsordföranden har ordet

Vänsterpartiet växer i hela landet.

Malin Östh (V)

Så också i Östergötland där vi nu är 640 medlemmar i distriktet. Att vi blivit fler medlemmar i Östergötland märks i det antal kongressombud vi tilldelats till kongressen i Karlstad nästa år.  Vi har nu 8 ombud istället för 7 som vi hade vid förra kongressen för två år sedan. Det märks också ute i partiföreningarna i länet där många beskriver hur de märker av en medlemstillströmning.
Stödet för Vänsterpartiet ökar också i opinionsmätningarna. SIFO publicerades i september i år en undersökning där de frågat 1200 östgötar vilket parti de skulle rösta på om det var riksdagsval i år – Vänsterpartiet går fram i undersökningen och ökar med nästan 3 procentenheter jämfört med valresultatet 2014.
Det här säger något om Vänsterpartiet. Det visar att vi når ut, och det visar att det finns fler som vill det samma som vi. Fler som vill ha ett rättvist samhälle som fungerar för alla, inte bara några få.

Om ett år är det val och det märks att valåret närmar sig. Det händer mycket ute i partiföreningarna redan nu. En del har börjat kampanja, många skriver på sina kommunpolitiska program och formulerar valstrategier. Vi är också många från Östergötland som tar med oss erfarenheter och styrka från besöket på Vänsterdagarna i Malmö. En peppande och proffsigt arrangerad tredagars ”vänsterfest” som verkligen bidrar med användbara och handfasta tips och som skapar kamplust! Det tar vi med oss hem till arbetet i partiföreningen och i distriktet.

Nominera gärna kamrater till kongressen i Karlstad i februari. Sista dag för nominering är på fredag 20/10. Förslaget till valplattform, som är en av de saker som ska diskuteras och beslutas på kongressen, finns på Vänsterpartiets hemsida. Förslaget till valplattform avslutas med de här väl valda orden:

De senaste årens regeringar har ökat klyftan mellan fattig och rik. Vi behöver inte mer av den politiken. Vi står inför ett vägval. Den 9 september är din röst lika mycket värd som Sveriges rikaste.

Använd den för att skapa en framtid som tillhör oss alla – inte bara några få. Rösta på Vänsterpartiet!
Så sant. Vi ses i valarbetet kamrater.

Malin Östh

Ordförande Vänsterpartiet Östergötland