V Östergötlands första provval klart!

Pressmeddelande: V Östergötlands första provval klart!

Vänsterpartiet i Östergötland har för första gången någonsin genomfört ett provval till riksdags- och regionfullmäktigelistor inför valet 2018! Provvalet är det första steget i den demokratiska och öppna processen och nu kommer valberedningen att arbeta vidare för att ta fram så starka listor som möjligt. Provvalet har används för att inkludera alla distriktets medlemmar i arbetet. Bland annat har kandidaterna fått skriva en presentation och en utfrågning har anordnats. Riksdags- och regionfullmäktigelistorna kommer sedan att fastställas på en valkonferens med av partiföreningarna valda ombud i slutet av november.

Sammankallande i valberedningen Nicklas Lundström kommenterar:

– Valdeltagandet och intresset har varit stort vilket känns väldigt roligt. Vänsterpartiet växer kraftigt i Östergötland just nu och det märks att engagemanget ökar. Vi är många som tycker att Socialdemokraternas privatiserings- och nedskärningspolitik måste brytas i regionen. Och att Vänsterpartiet är helt nödvändigt för att få till vänsterpolitik i riksdagen.
– Vi ser också att det är många som vill företräda Vänsterpartiet i både riksdag och Region och det finns en stor blandning av alla åldrar och bakgrunder. Det känns väldigt bra att vara med i ett parti med så många duktiga och engagerade kandidater.

De fem som fick flest röster i provvalet till riksdagen efter fallande röstantal var:
  1. Linda Snecker, Norrköping
  2. Peter Butros, Norrköping
  3. Ricardo Olivares, Norrköping
  4. Lilibet Gustafsson, Finspång
  5. Anna Björkdahl, Norrköping
De tio som fick flest röster i provvalet till regionfullmäktige efter fallande röstantal var:
  1. Emil Broberg, Linköping
  2. Malin Östh, Söderköping