Skolan är grunden

Björn Morell, V-Kinda-Ydre

Skolan i Rimforsa har varit med länge och är ganska sliten. Både den fysiska miljön och skolans innehåll är viktiga frågor för Vänsterpartiet.

Barnen behöver skollokaler som är trivsamma och fungerar bra, därför behöver något göras åt skolan i Rimforsa. Givetvis spelar kostnaderna in när detta diskuteras i kommunen men barnens väl måste vara viktigast. Ett förslag är att nöja sig med att snygga upp lokalerna genom en större renovering. Ett annat förslag är att helt enkelt bygga en ny skola på samma tomt. Det finns också tankar på att bygga en ny skola i anslutning till den idrottshall som ska byggas på Hackelområdet. Vad tycker du? Hör gärna av dig till vår fullmäktigeledamot Björn Morell om saken, telefon: 070 6441892, e-post: [email protected] .

Vänsterpartiet har också lämnat två förslag till fullmäktige om att förbättra kommunens skolor. Vi föreslår att idrott ska få ett större utrymme i skolan. Vi tror att fysiska aktiviteter inte bara främjar god hälsa utan att det också är bra för inlärningen.

Vi vill också att ungdomar i tonåren ska ges möjlighet att starta skoldagen ett par timmar senare än idag. I puberteten förändras ungdomars sovvanor. De styrs av den biologiska klockan och mycket tyder på att det är svårt att komma igång på morgonen när man är tonåring. Vi tycker att det är självklart att skolan ska utformas efter elevernas behov i så stor utsträckning som möjligt.

You may also like...