Nu börjar valrörelsen i Kinda och Ydre!

Björn Morell, V-Kinda-Ydre

Vänsterpartiet över hela Sverige börjar mobilisera inför det viktiga valåret 2018. Det gör också vår partiförening i Kinda-Ydre. En liten men växande förening med stora ambitioner om verklig samhällsförändring!

Valrörelsen och valet kommer förmodligen att bli en riktig rysare och kommer att avgöra  samhällsutvecklingen för längre tid än bara 4 år. Det händer saker i svensk politik som vi aldrig tidigare skådat. Det blir allt större skillnad mellan fattiga och rika och klyftorna har inte varit så stora sedan 1900-talets början. Flyktingar är inte välkomna av alla och hatas av en minoritet. Allt mer av våra skattepengar försvinner till privata konton i skatteparadis på grund av privatiseringen av välfärden. Vi frågor oss var folkhemmet med sina honnörsord om solidaritet och jämlikhet tog vägen?

Politik är att vilja och valresultatet visar på vad du och vi vill med vårt samhälle. Att lägga din röst på Vänsterpartiet är en garanti för att samhällsutvecklingen rör sig mot rättvisa, där de gemensamma resurserna fördelas jämlikt och inte bara till den rika eliten.

Vänsterpartiet Kinda-Ydre kommer bland annat att driva frågor om bostäder och kollektivtrafik. Vi vill ha fart på bostadsbyggandet i form av fler hyresrätter. Det finns stora grupper av unga, ensamstående och äldre i kommunen som föredrar eller behöver hyresrätter med billig hyra. Ska Rimforsa och Kisa kunna erbjuda alla ett gott boende och kunna växa så behöver vi bygga hyreslägenheter helt enkelt.

Vi vill också jobba med Region Östergötland för att få en bättre och mer utvecklad kollektivtrafik. Det är helt enkelt inte rimligt att alla familjer som bor utanför de större städerna ska behöva ha flera bilar per familj. Det är såklart också illa för miljö och klimat att det inte finns bättre kollektivtrafik. För att lösa detta kan man tänka sig både busstrafik eller andra mer småskaliga lösningar.

På riksplanet kommer säkerligen de ökande klyftorna i samhället och frågan om vinster i välfärden att ta stort utrymme. Valresultatet kommer att bli avgörande för om skattepengar ska fortsätta gå till riskkapitalbolagen eller inte. Frågan handlar dessutom inte bara om pengar utan om vi vill att skolan och välfärden ska styras av behov eller av vinstmaximering.

Vi i Vänsterpartiet är trygga i våra värderingar. Ett välfärdssamhälle som alla bidrar till efter förmåga är det mest rättvisa. Och vi arbetar ständigt mot det målet.

You may also like...