Vi växer i Motala

Micke Sääf (V), ordförande V-Motala

Det politiska läget i Motala har varit milt sagt stormigt under vintern och våren för att nu landa i ett lugn. Men vi kan med stolthet och uppriktighet säga att Vänsterpartiet har stått stadigt med båda fötterna på marken. Vi har inte tummat på våra principer och värderingar och framförallt har vi inte svikit våra väljares förtroende genom att bara klamra oss fast vid makten för dess egen skull.

Vänsterpartiet arbetar för jämställdhet, för kvinnojouren och mot vinster i välfärden. Vi vill att alla människor i Motala ska kunna vara stolta över att leva i en kommun präglad av solidaritet och jämlikhet. Dina och mina skattepengar ska gå till en vård och omsorg som både levererar vård efter behov och till löner som går att leva på; inte till vinster i privata fickor! Vi vill också att Motala kommun ska vara en bra och attraktiv arbetsgivare.

– Motalaborna kan ha fullt förtroende för att vi fortsätter att agera ansvarsfullt och för den politik som vi vet fungerar i praktiken, säger Vänsterpartiets ordförande Mikael Sääf.

Frågan om vinstjakten i välfärden är ett tydligt politiskt vägval som i förlängningen handlar om vilket Sverige vi vill ha. Vi tycker att alla ska ha samma chans oavsett bakgrund och det är behoven som ska styra. Du ska vara trygg med att ditt barn, liksom alla andra barn, får en bra skolgång och rättvisa betyg och att någon tar hand om mormor och ser till att hon har det bra.

Konflikten i vintras där samarbetet inom ”Solidariskt Motala” krisade och där vi blev utslängda berodde i huvudsak på att vi inte fick tydligt genomslag för våra viktigaste frågor. Att vi inte är ensamma om våra värderingar vet vi. Många motalabor har stöttat oss när det gäller att stoppa vinstjakten. Vi vet dock att motalapolitiken skulle svänga högerut utan oss och har därför fört samtal med Socialdemokraterna och Miljöpartiet om att återuppta samarbetet.

Vi har gemensamt kommit fram till en politik som gör att samarbetet i ”Solidariskt Motala” kan fortsätta att leverera den politik som Motala behöver de närmaste åren. Det nya förbättrade samarbetet har rett ut missförstånd och låtit oss tydliggöra våra kärnvärderingar, nu kan vi fortsätta arbetet med att göra Motala mer solidariskt. Genom fortsatt samarbete har vi sett till att Alliansen och framförallt Sverigedemokraterna inte får makt och inflytande; helt i linje med vad våra medlemmar och väljare vill.

Vänsterpartiet är ett växande parti och därför vill vi fortsätta att vässa vår politik. Vi vill sätta en vänsterprofil på samhället, och därför behöver vi just din hjälp. Hjälp oss att bygga ett rättvist samhälle för alla!

Det är vår tur nu!