Dristriksordförande har ordet

I år fyller Vänsterpartiet 100 år. Vi kämpar, då som nu, för rättvisa och jämlikhet, för ett samhälle som håller ihop och bygger på solidaritet. För att förmågan att hålla ihop ett samhälle är helt avgörande för både den sociala och ekonomiska utvecklingen. För att ett solidariskt samhälle är ett hållbart samhälle.

Där vi finns gör vi skillnad. I Regionen/landstinget driver Vänsterpartiet igenom avgiftsfri psykiatrisk tvångsvård, partiföreningen i Motala håller emot när Socialdemokraterna vill privatisera, Finspång lyfter fram kvinnliga pensionärers livsvillkor, Vätternvänstern kämpar för att rädda Vättern och Söderköping byggde en stark opinion mot nedläggningen av Söderköpings vårdcentral med mera, med mera. Det här spelar roll. Vi spelar roll.

När högerextrema och konservativa krafter hotar demokratin, rättsstaten och de mänskliga rättigheterna,

då behövs ett tydligt vänsteralternativ. När den ekonomiska ojämlikheten ökar (med 40% på 10 år i Sverige) och regeringen ändå håller fast vid ett skattesystem som är riggat för de rikaste, då behövs Vänsterpartiet. När allt fler partier föreslår enkla, och repressiva, lösningar på komplexa problem, då behövs Vänsterpartiet. Svensk politik behöver en stark vänsterröst som envist påminner om att det är möjligt att bygga ett annat samhälle. Tillsammans är vi den kraften.

Malin Östh, distriktsordförande

Malin Östh (V)