Bygg bostäder som folk har råd med

Nicklas Ellehammar Lundström (V), Norrköping

Norrköping växer så det knakar och överallt ser man lyftkranar avteckna sig mot himlen. Men det nya Norrköping som växer fram är inte en stad för alla.

I Norrköping saknas idag bostäder för uppåt 16 000 personer. Och det som de allra flesta vill ha är billiga hyresrätter. Bostadskrisen är redan här. Nicklas Ellehammar Lundström är kommunpolitiker för Vänsterpartiet och har engagerat sig i bostadsfrågan: Det är inte konstigt att vi har bostadsbrist och trångboddhet. Norrköping växer snabbt men de enda bostäder som byggs är orimligt dyra och nästan bara verkliga höginkomsttagare har råd att bo där. Vi snackar oftast om över 10 000 för en lägenhet på 70 kvadrat. För att inte tala om bostadsrättspriserna!
Vänsterpartiet har lagt en massa förslag för att sänka hyrorna men både socialdemokraterna och högerpartierna har avslagit allihop. Det är vi som har idéerna och det är inte så svårt egentligen. Kommunen äger ju Hyresbostäder som borde få uppdraget att bygga billigare. Sen tycker vi att kommunen borde kräva av de privata bolagen att en del av det de bygger ska vara billiga hyresrätter. Annars kommer de nya bostadsområdena i stan som Inre hamnen och Butängen att bli rena rikemansgetton.

En annan viktig fråga som bara vänstern driver är att hålla nere renoveringskostnaderna, hyran ska inte höjas med flera tusen för att vanligt underhåll genomförs – folk tvingas ju gå från hus och hem, säger Nicklas.
Under Stjernkvists ledning håller Socialdemokraterna på att bygga en ekonomiskt segregerad stad där bara folk med feta plånböcker har råd att bo och där vi andra får trängas i de få gamla hyresrätter som finns kvar. Och det är väldigt många som drabbas av bostadsbristen – ungdomar, pensionärer, arbetslösa, ensamstående föräldrar eller egentligen alla norrköpingsbor som inte är högavlönade.

Det är en sorglig utveckling för en gammal arbetarstad. Men om vi jobbar tillsammans kan vi ändra på det och bygga ett Norrköping för alla, avslutar Nicklas.