Privatiseringssveket i Norrköping

Våren 2014 så styrde Vänsterpartiet Norrköping tillsammans med Socialdemokraterna. Då sa vi nej till att  privatisera äldreomsorgen och satsade på kvalitén istället.
Efter valet några månader senare valde Lars Stjernkvist (S) att istället styra kommunen tillsammans med högerpartier i något de kallar för ”Kvartetten”. Det första Socialdemokraterna gjorde var att svika, göra en högergir och bli helt för privatisering!

Det gjorde ont att se hur Stjernkvist plötsligt ville släppa in bolag som Carema, Vardaga, Attendo och allt vad dom heter för att göra så stor vinst som möjligt på våra äldre minns Vänsterpartiets kommunalråd Mona Olsson.

S och högern planerar att införa den stora privatiseringen 2018. Det kommer att slå hårt mot både alla de undersköterskor som jobbar där och de äldre som behöver hjälp. När det gäller personalen så vet vi att det blir lägre löner och färre anställda i privat regi – det är så bolagen gör sina vinster. En annan försämring blir att rätten som de anställda idag har att jobba heltid om de vill kommer att försvinna för de som jobbar privat. Tyvärr kommer deltiderna att öka kraftigt, och då blir det svårt att leva på lönen fortsätter Mona.

Redan nu har den rödblå Kvartetten börjat anpassa vår äldreomsorg till privatiseringen. Bland annat genom att sänka utbildningskraven inom hemtjänsten. Det gör de för att de privata företagen ska ha lättare att hitta arbetskraft och kunna betala lägre löner – det är ju helt galet tycker Mona.

Bland norrköpingsborna liksom bland resten av svenskarna vill mer än 80 % begränsa vinsterna i välfärden och regeringen Löfven jobbar med sådana lagförslag tillsammans med Vänsterpartiet. Men i Norrköping gör S precis tvärtom och öppnar upp hela hemtjänsten för riskkapitalbolag som ska få ta ut hur stora vinster de vill. Det är svårt att förstå hur Socialdemokraterna i Norrköping tänker, de vill alltså att våra skattepengar som borde gå till våra äldre ska hamna hos riskkapitalister i skatteparadis istället säger Mona.

Jag upplever att vi har både folket, fackföreningarna, de flesta äldre och faktiskt en hel del gräsrotssossar med oss när det gäller att stoppa Stjernkvists privatiseringsplaner. Det handlar om att göra motstånd och valet 2018 blir oerhört viktigt. Nu när både högern, SD och S i Norrköping vill privatisera är det bara ett starkt Vänsterparti som kan rädda välfärden!

Och vi kommer garanterat att stå för vad vi säger också efter valet avslutar Mona Olsson.