Dags att lyssna på personalen!

Ricardo Olivares, ledamot i regionfullmäktige

Det råder akut brist på vårdplatser i Östergötland. En läkare varnar – ”Det är bara frågan om vilken patient som dör först”. Anledningen till att det saknas vårdplatser är bristen på sjuksköterskor. Dags att lyssna på personalen!

Det är dags att börja lyssna på personalen. När personalen flyr och man inte lyckas anställa nya så visar det på att det finns enorma problem i den östgötska sjukvården, säger Vänsterpartiets Ricardo Olivares.

Socialdemokraterna som styr regionen har hittills inte kommit med några vettiga förslag på hur man skulle kunna lösa personalbristen. Vänsterpartiet menar att det första och viktigaste politikerna måste göra är att lyssna på personalen. Det kan tyckas självklart med det är där lösningarna finns.

Vänsterpartiet har kommit med massor av förslag som skulle förbättra arbetsmiljön och det allra viktigaste är nog bättre arbetstider för personalen. Det är också det som sjuksköterskornas fackförbund ”Vårdförbundet” tycker vore viktigast för att lösa problemet, fortsätter Ricardo. Vänsterpartiet har föreslagit försök med arbetstidsförkortning, betald tid för vila och återhämtning för nattpersonal, och andra sätt att lägga upp arbetstiden. Det är sådana åtgärder som behövs för att det ska kännas rimligt och givande att arbeta och som gör att fler skulle vilja jobba
med sjukvård i Östergötland.

Det finns inte något alternativ till att storsatsa på personalen om vill ha en bra sjukvård. Socialdemokraterna och högern är dock mest intresserade av att spara och skära ner i vården. Det drabbar såklart alltid personalen som då söker sig till andra arbetsplatser, och resultatet blir att vi östgötar inte får den vård vi behöver, avslutar Ricardo.