(V)i Östgötar december 2015

December 2015

Linda har ordet!

Distriktsstyrelsen i Östergötland har börjat summera verksamhetsåret 2015, och vi har gjort många och
bra aktiviteter, och det är jag väldigt glad och stolt över. Det har varit ett rolig år att vara distriktsordförande om än väldigt annorlunda för mig personligen eftersom jag samtidigt har varit föräldraledig. En underbar period som är inne på sina sista veckor, i januari är jag tillbaka i riksdagen igen, vilket känns fantastiskt roligt. Jag kommer att arbeta mycket med terroristfrågan, en mycket aktuell och komplex fråga och som ligget inom Justitieutskottets ansvarsområde. Jag har som ambition att under det kommande året besöka så många partiföreningar som möjligt i länet, bjud gärna in mig så kommer jag och berättar om riksdagsarbetet.Det är dock med stor sorg jag nu följer den rödgröna samarbetsregeringens förslag om hur Sverige ska hantera flyktingfrågan. Långt bort känns tiden då Refugees welcome manifestationer anordnades i varje svensk stad. Lång bort känns insamlingsgalor för att hjälpa dom i allra störst nöd. Även fast det bara var några månader sen. Nu levererar regeringen istället ogenomtänkta förslag om att stänga Öresundsbron och införa id-kontroller. Vänsterpartiet har varit konkreta och pragmatiska för att tillsammans med övriga partier hitta en lösning, men utan medmänsklighet och viljan att försvara asylrätten blev en överenskommelse omöjlig. Att den politiska debatten sedan sommaren till allra största del har handlat om invandring, och att etablerade partier har flyttat sina positioner har gynnat Sverigedemokraterna. Det visar SCB stora väljarundersökning tydligt. Det är nu av yttersta vikt att vi alla står upp tillsammans mot regeringens blandning av signalpolitik och ogenomtänkta förslag. Jag ser otroligt många fina initiativ för mångfald och integration som drivs av Vs partiföreningar i Östergötland, och det gör mig så glad. Ingen nämnd och ingen glömd.
Jag vill passa på att önska er alla en god jul och gott nytt år! Jag hoppas att ni som har möjlighet får en skön ledighet och tar hand om varandra. Vi ses nästa år!Linda Snecker
Distriktsordförande
Dags att nominera kongressombud!

Information från Valberedningen i Vänsterpartiet Östergötland
5 – 8 maj 2016 håller Vänsterpartiet kongress i Örebro. Kongressen ska bland annat diskutera och fastställa partiets nya ekonomisk-ekologiska program och omfattande förändringar i partiprogrammets strategidel. Valet av kongressombud i Vänsterpartiet Östergötland kommer att ske genom poströstning.

Vi har en enda gemensam valkrets i hela distriktet. Vi får välja 7 kongressombud från Östergötland baserat på antal medlemmar. Valberedningen vill därför påminna medlemmarna om att det är bra att nominera dugliga kamrater också från andra partiföreningar än den egna.

Nomineringar skall vara valberedningen tillhanda senast den 25 januari 2016.
Varje medlem har rätt att nominera vilken annan medlem som helst till ombud. Sista dag för nomineringar är 25 januari. Kandidaterna får gärna vara tillfrågade och vi vill också att ni anger det i nomineringen. De nominerade kan också tillfrågas om de kandiderar till ordinarie ombud eller till ersättare eller till bägge uppdragen.

Nomineringarna skickas senast 25 januari till valberedningens mailadress:
[email protected]

eller postas till:
Vänsterpartiet Östergötland
60042 Norrköping

Alla nominerade kandidater till ombud kommer att presenteras i det utskick med valsedlar som går ut till första valomgången i februari. Sannolikt kommer det också behövas en andra valomgång. I början av mars ska hela kongressvalet vara genomfört.

Mer information kommer naturligtvis att skickas ut i samband med poströstningen.

Med kamratliga hälsningar

/Valberedningen i Östergötland
Nicklas Lundström (sammankallande)
Kerstin Sagström
Sara Frank

Riksdagsrapport

Nu är vi inne i julmånaden, vilket också innebär slutspurt för Riksdagsarbetet innan juluppehållet. Det är ju alltid samma visa. Allt packas ihop och det blir både många och långa dagar innan vi tar sista voteringen 17 december.

För min del har den sista tiden handlat väldigt mycket om kampen mot terrorism. Ni har väl hängt med i debatten. Det som inte skyms av flyktingdebatten och regeringens totala kapitulation, de har ju mer eller mindre lagt sig platt för (sd), upptas ju mycket av just hur vi ska bekämpa terrorism. Det känns verkligen sorgligt, apropå det, att de t.o.m. pratar om att stänga Öresundsbron… Vi har redan, troligen, sett en gummibåt komma över Öresund och fler lär det bli. Det är ju inte så att flyktingarna slutar komma för att vi stänger våra gränser. Samtidigt som man pratar om en kollaps för mottagningssystemet så vet vi att det finns tomma platser som kan ta emot fler. Det handlar om att stå upp för en human politik eller bereda vägen för de fascistiska strömningarna. Vi har sett vilken väg regeringen, t.o.m. (mp), valt….

När det gäller terrorhotet så pågår i skrivande stund förhandlingar om åtgärder som ska tas för att hindra terrorhoten att bli verklighet i Sverige. Tyvärr, men kanske inte oväntat, så präglas debatten av ”extrem islamism” medan vi vet att det stora hotet i Sverige egentligen är de högerextrema krafterna. Enligt statistiken har det de 30 senaste åren genomförts ungefär 30 mord som kan kategoriseras som ”terrorism”. Samtliga har genomförts av högerextrema fascistiska krafter. Vi har haft Lasermannen och Peter Mangs, inspirerade av högerkrafterna, vi har, och har haft, ett otal bränder av flyktingboenden m.m. Senast dessutom det tragiska dådet i Trollhättan. Samtidigt har vi haft 1(!) bevisat försök till islamistiskt dåd. Mannen som sprängde sig själv i närheten av Drottninggatan i Stockholm. Så var finns hoten? Det mest sorgliga är kanske att media gärna blåser under denna panik vilket påverkar hela vårt samhälle. Främlingsfientligheten och rasismen ökar i vår vardag. Människor med ”utländskt” utseende misstänkliggörs överallt och deras trygghet kringskärs hela tiden. Precis vad (sd) varit ute efter under lång tid…. Deras ”muslimhat” får genomslag.

7 december debatterades regeringens skrivelse om att förebygga, förhindra och försvåra  terrorism. Även där märker man att framför allt borgarna flörtar med (sd), de tävlar nästan om att hitta åtgärder som går i linje med (sd). Skrämmande! Vi kommer dessutom att ”snabbehandla” andra förslag innevarande vecka för att kunna ta beslut innan jul. Det handlar då mest om ”terrorresor”, passhantering och skärpta gränskontroller.

I övrigt rullar det på. Jag har haft ett par interpellationsdebatter under november. En om ”Rädda Vättern, ni kanske såg något om det på Facebook, dessutom har jag interpellerat om situation för statslösa palestinier, från Gaza, som hamnar i ”limboland” när de inte får uppehållstillstånd men inte heller kan utvisas när de får avslag. De tas helt enkelt inte emot i Egypten, som de måste passera för att komma hem. Jag har också kvar att debattera en allmän interpellation om Palestina, den borde komma upp innan jul. Hoppas att flera hakar på. Vi försöker också få till en resa till Palestina direkt efter nyår, men där är det mer osäkert hur det går. Både med anledning av situationen därnere men också för att tiden måste fungera för många Riksdagsledamöter.

I övrigt rullar partiets arbete på här i Riksdagen. Många har nu sina ”slutdebatter” för året. Det är de debatter som handlar om utgiftsområdesmotioner i samband med budgetbeslutet. Vi har ju redan beslutat ramarna, som vi alltid gör först, men nu ska vi fördela pengar inom de olika områdena. Där kommer nog SD att se till att ändra en del tyvärr. De kan ju välja att stödja vissa borgerliga förslag, vilket de alltför ofta gör, vilket omfördelar inom områdena och ställer till det. Så vi får se hur nästa års statsbudget i slutända kommer att se ut. Dessutom kom ju en tilläggsbudget med anledning av de stora flyktingströmmarna, så det är lite rörigt de sista veckorna….

Jag är formellt kvar till strax efter nyår, men det trappas ju ner över jul och nyår, så jag hoppas att lugnet inträder strax före jul. Jag ska städa ur mina grejor och förbereda Lindas återkomst. Känns ändå rätt bra att bli en vanlig ”Svensson” igen. Till nästa inhopp…?? Jag vill önska Linda hjärtligt välkommen tillbaka, jag vet att hon kommer att få slita hårt nästa år också…

Till sist…

Vill jag förstås önska alla en riktigt GOD JUL! och ett GOTT NYTT ÅR!!

Torbjörn Björlund
Tjänstgörande Riksdagsledamot (men snart en kanske ”långledig” arbetssökande)

Påverka partikongressen i Örebro
5-8 maj 2016!

Fredagen den 15 januari är sista dag att till distriktet lämna in kongressmotioner och nomineringar inför kongressens val, för partiföreningar och enskilda som vill pröva att få distriktets stöd för sina motioner och nomineringar till bland annat partistyrelsen.

Skicka din nominering och motion till:
[email protected]
(Obs! för enskilda och partiföreningar som avstår från denna möjlighet och skickar sina motioner och nomineringar direkt till partiet centralt gäller ett senare datum, 5/2)

<!–

–>

Kalendarium

Torsdag 14 januari
PF Linköping: Studiecirkel V:s rapport: Politik och rödgrön omställning. På partilokalen, S:t Korsgatan 13 kl. 18-20.30

Fredag 15 januari
Sista dag att lämna in kongressmotioner och nomineringar inför kongressens val, för partiföreningar och enskilda som vill pröva att få distriktets stöd för sina motioner och nomineringar.

Måndag 18 januari
PF Motala: Medlemsmöte på partilokalen i Folkets Hus, kl.18-20.30

Torsdag 21 januari
Distriktsstyrelsemöte i Norrköping kl.18