Fel att stänga vårdcentralen i Söderköping

Vardcentralskylt

Vänsterpartiet fick idag information om att den landstingsdrivna vårdcentralen i Söderköping kommer att stänga. Informationen är fortfarande bristfällig men regionledningen hänvisar till ekonomiska bekymmer.

– Jag tar emot detta besked med bestörtning. Nu lämnas vi Söderköpingsbor till ett privat vinstdrivande monopol, säger Vänsterpartiets Malin Östh som sitter i regionstyrelsen.
De tusentals Söderköpingsbor som valt Söderköpings vårdcentral tvingas nu till en privat vinstdrivande aktör eller tvingas till långa resor om de vill ha sin hälso- och sjukvård i offentlig regi.

– Detta är en tydlig konsekvens av de styrande partiernas privatiseringspolitik. Vi har tidigare sett hur man gjorde på samma sätt när man stängde två vårdcentraler i Norrköping vilket medförde mycket negativa konsekvenser för såväl medarbetare som för medborgare och patienter, säger Emil Broberg gruppledare för Vänsterpartiet.
Vänsterpartiet motsätter sig en nedläggning av vårdcentralen i Söderköping. I det arbete som följer kommer vänsterpartiet göra allt för att rädda vårdcentralen.