Ta bort vårdvalstvånget

Pressmeddelande 2014-11-11

v_ostergotland_mapIdag, tisdagen 11/11, presenterade Riksrevisionen sin rapport ”Primärvårdens styrning – efter behov eller efterfrågan?”. Det är en granskning av genomförandet av så kallat vårdval i primärvården. Riksrevisionens slutsatser är mycket kritiska.  De menar att vården har blivit mer ojämlik och att det är plånbokens tjocklek som blir allt mer avgörande för om man får vård och då också vilken vård man får.

– Vi i Vänsterpartiet har varit kritiska till vårdvalet från början. Precis det som vi varnat för bekräftar nu riksrevisionen i sin rapport. För den som vill ha en god och jämlik sjukvård för alla så finns det bara ett alternativ och det är att skrota vårdvalet i primärvården, säger Emil Broberg gruppledare för Vänsterpartiets landstingsgrupp i Östergötland.

Vänsterpartiet har tillsammans med regeringen Löfven tagit fram ett förslag om att avskaffa det obligatoriska vårdvalet för landstingen och regionerna från 2015. Detta gör att även landstinget i Östergötland får möjlighet att ändra styrsystemet för primärvården och vårdcentralerna. Den nya ”rödblå” majoriteten i Östergötland har istället sagt att de vill göra tvärtemot och istället vill utöka antalet vårdval i landstinget.

– Det är mycket oroväckande för den Östgötska hälso- och sjukvården med en ledning som säger att de vill utöka vårdvalen trots att vi vet vilka negativa effekter de har på vården och medborgarnas hälsa, fortsätter Emil.

Vänsterpartiet kommer nu med anledning av regeringens förslag om avskaffat tvång för vårdval i primärvården och riksrevisionens rapport lägga såväl en motion och en interpellation i frågan till kommande landstingsfullmäktige.

– För oss är det självklart att avskaffa vårdvalet och vi vill gärna ha svar från Socialdemokraterna varför de tycker att det är viktigare för privata företag att få öppna vårdcentraler än att ge medborgarna möjlighet till en mer jämlik sjukvård, avslutar Emil Broberg.

För frågor eller mer information kontakta Emil Broberg, 070-622 87 07

Artikel i SvD: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/riksrevisionen-domer-ut-vardvalet_4089709.svd

Verklig valfrihet: Anders Andersson på V-Motala och Mona Olsson på V-Norrköping/Norrköpingsmagazinet