S och MP har valt att samarbeta med FP och C i landstinget!

Pressmeddelande 2014-09-18

Vänsterpartiet går i opposition i landstinget

Vänsterpartiet i landstinget går i opposition. Socialdemokraterna och Miljöpartiet har valt att förhandla med Centerpartiet och Folkpartiet istället för med vänstern.

– Vi är givetvis djupt besvikna på våra tidigare samarbetspartier. Vi är övertygade om att vi hade kunnat fått till ett bra styre med S och MP. Dessa två partier har nu valt fortsatt högerpolitik i landstinget istället för den progressiva politik vi planerat att föra tillsammans. Det är också olyckligt att dom låter SD få en sådan påverkan på politiken. Vi ser nu en anpassning till SD som kan få stora konsekvenser för framtiden, säger Emil Broberg gruppledare för vänsterpartiet.

Vänsterpartiet kommer nu att arbeta än hårdare för att utveckla en politik för en jämlik vård utan privata vinster.

– Vänsterpartiet gjorde ett bra landstingsval där vi ökade rejält. Vi ser framåt och ser nu möjligheten att driva en tydlig opposition mot de mitten- och högerpartier som  tar över. Vi har lagt grunden för ett bra vänsterpolitik den gångna mandatperioden och kommer nu utveckla den under den kommande mandatperioden, säger Linda Snecker distriktsordförande för Vänsterpartiet i Östergötland.