Alliansen privatiseringshysteri drabbar eleverna

Linda Snecker, ordförande V Östergötland skriver tillsammans med Rossana Dinamarca, riksdagsledamot och skolpolitisk talesperson publicerade en debattartikel i NT den 3 oktober.

”Varför fortsätter privatiseringshysterin inom skolan när inte eleverna gynnas av den? Jo, för att skolan är en marknad där det är lätt att snabbt tjäna pengar och slippa ett stort ansvar. Det skriver Linda Snecker (V) och Rossana Dinamarca (V).

Vänsterpartiet vill ha en skola som ser till elevens bästa. Där föräldrarnas plånbok, utbildning eller bakgrund inte spelar någon roll. En skola som är trygg, både för elever och lärare. En skola där elever presterar utifrån sina unika förutsättningar. En skola där lärandet är i fokus. En skola som är bra, oavsett var du bor.

Efter sju år med alliansens regering ser vi i dag en skola som har slagits sönder. På grund av en girig politik som hellre ser till skolornas riskkapitalister än till elevernas bästa sjunker elevernas resultat i skolan, ekonomiska satsningar hamnar i aktieägarnas fickor och lärare administrerar mer än undervisar. Skolans utveckling går åt helt fel hål. Det går bort från tanken om en skola för alla och allas rätt till utbildning. Det har varit en medveten politik där friskolornas vinstintressen har blivit viktigare än elevernas utbildning.

Vänsterpartiet är det enda partiet som säger nej till vinster i skolan, vilket är förvånande eftersom vi inte är ensamma. En stor och bred majoritet av svenska folket vill stoppa vinster i skolan, en uppfattning som även delas av forskarvärlden. Skattemedel ska inte hamna i rika aktieägares fickor utan ska gå till elevernas utbildning.”

Läs hela debattartikeln här.