Rapport från distriksordförandekonferens

Förra veckan åkte jag som distriktstyrelsen i Östergötland representant till partiets distriksordförandekonferens på Café Marx i Stockholm. Ordförande Torbjörn Björlund var på väg till Palestina för att bland annat plantera olivträd, och hade därför förhinder.

På konferensen pratade vi bland annat om Vänsterpartiets grafiska profil och hur den kan uppdateras, göras bättre och framförallt mer användbar. Just nu är det nog få som rättar in sina utskicka och flygblad efter den nationella profilen. Ida Gabrielsson från Framtidskommissionen rapporterade från kommissionens arbete och partiets fackliga grupp berättade om vikten att ha ett bra fackligtpolitiskt arbete och ville gärna att varje distrikt ska utse en fackligtpolitiskt ansvarig.

Varje distrikt berättade även om hur läget är i distriktet och de problem och glädjeämnen som finns. Utan att låta alltför självgod så är Östergötland, i jämförelse med många andra, ett välfungerande och aktivt distrikt med bra verksamhet och välorganiserade partiföreningar.

Dagen avslutades med att Lars Ohly berättade om det politiska läget i partiet och den kommande reformagendan som kommer att arbetas fram av partistyrelsen som kommer att innehålla generationsväxling till valet 2014, ett feministisk uppryckning och omarbetning av bland annat vår arbetsmarknads- och bostadspolitik.

/Linda Snecker, vice ordförande V Östergötland