V Östergötland avvisar avgångskrav på partiledningen

Lyssna på intervjun med TorBjörn Björlund på SR Östergötland.

Det var i morse som kommunalrådet i Vänsterpartiets starkaste kommunfäste i landet, Fagersta, kom med sitt utspel. Enligt Stig Henriksson borde ren självbevarelsedrift få partiledningen att ställa sina platser till förfogande.

Efter Vänsterpartiets bakslag i riksdagsvalet kräver nu Fagerstas kommunalråd Stig Henriksson (V) att hela partiledningen ska avgå, men i Östergötland avvisas kraven.

Riksdagsmannen Torbjörn Björlund (V) från Norrköping är partiets ordförande i Östergötland och han håller inte med:

Torbjörn Björlund (V) Foto: Henrik Montgomery / Scanpix

– Jag tycker att han är alldeles för drastisk. Jag tror inte att vi tjänar något på att avsätta hela partiledningen. Vi får inte ett bättre utgångsläge för partiet genom att rensa ut. De i partiledningen som känner att de inte orkar med kommer att avgå självmant i så fall.

I Fagersta fick Vänsterpartiet över 55 procent av rösterna i årets kommunalval. I riksdagsvalet stannade resultatet på 5,6 procent, men även om Torbjörn Björlund konstaterar att partiet säkert har en del att lära av Stig Henriksson anser han att det krävs andra åtgärder än partiledningens avgång för att vända trenden.

– Vi har ju en framtidskommission som kommer att jobba med det här framöver. Vi har också gjort ett antal analyser av valresultatet, även här i Östergötland, och vi har kommit fram till att vi i stort har gjort en bra valrörelse, men att många faktorer påverkade vår  tillbakagång. Vi kan inte lägga all skuld på partiledningen.

Så ert förtroende för partiledningen kvarstår?

– Ja, absolut. Det kvarstår helt och hållet.