Brev från Tobbe

Hej!
En liten rapport igen. Sitter på ett tomt distriktskansli, Lena var inne en kort stund, och funderar på det som hänt senaste månaden. Vi har klarat av Allmänna Motionstiden. (v) har lämnat in 262 motioner, sammanlagt har det lämnats c:a 2500 st. Mycket handlar om ekonomi naturligtvis, men det finns en hel del andra intressanta saker också. Jag har undertecknat ungefär 90 stycken, men egentligen bara skrivit utkastet till 1, som handlar om Idrottens finansiering (naturligtvis!). Läsningen har varit central, med uppgiften att tycka till om inriktning, formuleringar, om vi verkligen följer partiets linje m.m. Det är framför allt våra duktiga politiska sekreterare som skriver utkast. Storleken varierar från 1 sida till uppemot 30 sidor. Jobbigt, men intressant och lärorikt.

Nästa vecka går vi in i en ny fas. Vi har en Allmänpolitisk debatt. Varje ledamot får möjlighet att prata i 6 minuter, plus ev. repliker, om ett område. Eftersom vi bara har ett framträdande per ledamot gör vi en uppdelning, jag överlåter de arbetsmarknadspolitiska frågorna till Josefin Brink, som är ordinarie i Arbetsmarknadsutskottet. Kulturutskottets ordinarie, Siv Holma – som också är utskottsordförande (!) – tar kulturfrågor. Jag kommer därför att prata om det min motion handlar om, idrott och pengar. Blir säkert kul, känns ju som att jag kan de frågorna rätt väl.

I övrigt börjar det kännas bättre och bättre. Man vänjer sig vid att bo lite enkelt några dagar i veckan, resandet börjar till och med att bli "en vana" och efter den stressiga starten blir nu tempot lite lättare att hantera. Börjar också få tid att intressera mig mer för distriktets verksamhet och vad min roll kommer att bli. Har förstått att ekonomin är lite osäker, men att det inte ska vara någon fara på taket. Känner dock en liten oro för hur den dagliga verksamheten ska fungera om det inte kommer någon vikarie för mig. /…/

Det känns lika viktigt nu som tidigare att vi östgötar är representerade på olika konferenser och dessutom är med och påverkar partiets politik. Ska försöka vara med och göra min del, men det behövs nog någon "spindel i nätet" i alla fall.

Alltnog, vi får försöka hjälpas åt att hålla ångan uppe, partiet har i alla fall lyckats lägga en egen budget för första gången på många år. Vi profilerar oss, hoppas Ni kan känna glädje och stolthet över det vi gjort. För att få mer information kan Du gå in på partiets hemsida, det går också att få hem budgeten i sin helhet. I efterdyningarna till vår halvårskonferens kan det vara viktigt att diskutera framtida politiska mål, även om vi också har kvar vår valanalys.

Det var väl det jag hade att tycka till om denna gång. Återkommer om nå’n eller ett par veckor. Ha det bra så länge!

Tobbe Björlund

"Din röst i Riksdagen"