Sluta att trakassera oss, Antipiratbyrån!

Skivbolagsjättarnas egen intresseorganisation, Antipiratbyrån, har återigen satt in en offensiv mot oss som vill se film och lyssna på musik.

Nyligen sattes massiva polisinsatser in för att jaga tre ungdomar som i princip bedriver en länksida, under namnet "The Pirate Bay", och stängde ner opinionsbildaren Piratbyråns hemsida för att de uttryckte sin uppfattning. Detta är mycket allvarligt. Anledningen är förstås att det krockar med de stora film- och skivbolagens vinstintressen.

Men faktum är att piratkopiering är ett självklart sätt att använda den nya tekniken och Internet är till för att sprida information. Fri programvara är nödvändigt för en demokratisk tillgång till kunskap och utveckling i dagens samhälle. Dessutom har det varit avgörande för en hel generations IT-kunnande. Samtidigt för de teknikfientliga film- och skivbolagsjättarna allt som står i deras makt för att sätta stopp för utvecklingen.

Det är synd att man istället för att svansa för storföretagen inte ser till att de som faktiskt står för arbetet får ordentligt med resurser. Ett exempel på en sådan lösning skulle kunna vara ett Internetbibliotek.

Hur som helst måste hetsen mot oss vanliga ungdomar stoppas. Det är fullständigt orimligt och ett oerhört resursslöseri.

Elin Melander, Ung Vänster Norrköping

You may also like...