Stöd Umeåuppropet

Att känna rädsla i vardagen är något som allt för många kvinnor känner igen. Våld mot kvinnor är ett samhällsproblem som begränsar kvinnors valmöjligheter och livsutrymme. Våld mot kvinnor är ett politiskt problem som kräver politisk handling. Umeåuppropet är ett viktigt initiativ, och vi hoppas att det kan leda till att frågorna lyfts i valdebatten.
Vänsterpartiet driver bland annat frågan om att alla gymnasieskolor ska erbjuda kurser i feministiskt självförsvar. Det har också genomförts i flera kommuner i landet. Enligt en undersökning på Aftonbladets Ungt Val hade detta krav stöd av 80 procent av tjejerna och 51 procent av killarna i åldern 19-24 år.

Vi kräver också att kvinnojourerna garanteras finansiering och att skyddat boende för kvinnor och deras barn ska finnas i alla kommuner. Kommuner, landsting och myndigheter ska ha handlingsplaner för hur man ska bekämpa mäns våld mot kvinnor och flickor.

Kvinnor som utsatts för sexuellt våld måste få en behandling av rättsystemet som bygger på kunskaper och insikter om våldet mot kvinnor i samhället. Därför har också Vänsterpartiet initierat utbildning av våra nämndemän i frågorna. Det är ett arbete vi kommer att fortsätta med, och uppmanar andra partier att göra detsamma.
Vi uppmanar även alla att stödja Umeåuppropet.

Besök Umeåuppropets hemsida: http://www.umeauppropet.se/

Ester Andréasson