Din analys är grund, Johan!

Johan Gransten svarar i Corren den 13 mars Emil Berg om hur centern ska agera efter höstens val.
Gransten är uppenbarligen skräckslagen över den otroliga makt vänsterpartiet äger och allt vänstern har lyckats ställa till med i Östergötlands kommuner.
Vänstern har enligt Gransten orsakat att arbetslösheten är högre i Norrköping, Mjölby och Motala jämfört med Linköping, där centern minsann regerar. Vi har också orsakat en högre ungdomsarbetslöshet och centern ska se till att skydda oss från vänsterpartiet och en total arbetsmarknadskollaps.
Att arbetsmarknaden ser ut som den gör beror i Linköping på centerns lokalavdelning och i Norrköping, Mjölby och Motala på vänsterpartiets inflytande. Hur naiv (eller medvetet falsk) får man vara? Kan man rida på en antivänstervåg hur länge som helst utan att bli avslöjad?

Östergötlands kommuner har olika sammansättning och bakgrund. Det är ingen tillfällighet att inte bara arbetsmarknaden är svagare i t.ex. Motala utan också att vi har högre sjukskrivningstal, lägre utbildningsnivå, högre skattenivå, lägre kulturanslag, lägre skatteunderlag etc. Om Linköping i högre grad är en tjänstemannastad så är Motala en arbetarort och en gammal bruksort med de annorlunda förutsättningar detta innebär.
Det verkar inte riktigt som om vi lever i samma verklighet om du påstår att vänsterpartiet under ett snart åttaårigt samregerande med (s), lyckats åstadkomma allt elände. Din analys är något grund kan man säga.

Utöver skillnaden i bakgrund hos orterna så är också den fortsatta centraliseringen av samhället som centern bidrar till en påtaglig grund för svårigheter i länet.

Centerns EU-entusiasm bidrar också till ökad centralisering till regionhuvudstäder. Var det inte ni som ville gynna lokalsamhället och låta hela Sverige leva? Har ni glömt det nu när ni har dagtingat med ert samvete och sålt den gröna själen till ett blått betongparti? … i en ”borgerlig majoritet” som du lovar att centern aldrig ska spräcka.

Sätt fart på hjulen i privat och offentligt sektor – stöd vänsterns förslag om 9200 jobb i offentlig sektor i Östergötland.

Emil Berg, partistyrelseledamot (v)
Kommunfullmäktig (v) Linköping

Peter Karlberg, gruppledare (v) Motala.