Feministiskt forum

Förra helgen den 3-4 december hölls feministiskt forum i Stockholm. Ett arrangemang som var relativt välbesökt och med ett flertal intressanta föreläsningar.
På Feministiskt forum i Stockholms ABF hus på Sveavägen hölls en lång rad föreläsningar. Utbudet av ämnen var stort och besökarna fick på flera föreläsningar trängas i mer än fulla föreläsningssalar. Själv gick jag under lördagen på två föredrag samt en workshop, det föredrag som jag gick på och fann mest inressant, hölls av Linnea Nillson och arrangerades av VSF. Det behandlade ämnet ”kvnnor i heterosexuella förhållanden med städhjälp”. Nilsson baserade föredraget på den egna forskningen kring detta ämne, hennes vinkel var tjänster inom den informella sektorn. Hon visade på hur kvnnor av olika härkomst behandlas olika, och hur arbetsköparna ser på sin egen roll.
Den andra föreläsning jag var på hölls av ROKS och arrangerades av Ung Vänster. Den behandlade ROKS syn på hur de behandlats av media och hur detta påverkat deras fortsatta arbete. Moderator var Torun Carrfors från Ung Vänsters förbundsstyrelse.
Eva Lagerheim höll dagens roligaste föredrag/workshop där man fick pröva på att sjunga i stämmor och lära sig lita på sin egen röst. Deltagarna fick lära sig en afrikansk sång och göra olika röstövningar. Om man lär sig att tala på rätt sätt kan man oftare göra sin röst hörd på ett säkrare sätt, var budskapet.
Vi var fyra östgötar från Vänsterpartiet och Ung Vänster på forumet.

av: Kajsa Lundell Karlberg

You may also like...