Hundratals visade sitt motstånd

Idag visade linköpingsborna vad de tycker om högerextrema rörelser. Partierna i Linköpings kommunfullmäktige var eniga och visade sitt motstånd mot NSFs marsch genom att vara ute på stan och dela likadana flygblad.
Klockan nio denna lördagsmorgon samlades ett gäng Ung Vänstrare på Linköpings Ung Vänster-lokal för att stämma av vad som skulle göras de närmsta timmarna. En uppriven och ganska tryckt stämning präglade rummet, men efter en timma gick de ned mot stadens gator och torg.

Med varsin rejäl hög anti-rasistiskt material under armen vandrade vi alltså ut för att, fredligt men med stenhård attityd, stärka opinionen mot de främlingsfientliga partier i allmänhet och NSF i synnerhet. Vi visade med vårt material och i samtal med människor på gatan, vad vi tycker om rasism. Vi pekar i vårt material även på den strukturella rasism som genomsyrar hela vårt samhälle och som samhället medvetet och omedvetet hela tiden reproducerar.

Hela innerstaden var instabil under förmiddagen, ingen visste riktigt vart NSF skulle få tåga ifrån. Rykten spreds och aktivister rörde sig hela tiden mellan olika platser. Trots oron och att ovanligt många människor var i stan var det ett lugn och en känsla av att de öppet nazistiska bara är en marginaliserad del av befolkningen. Det var en ovanlig sammanhållning mellan riksdagspartierna.

Runt lunchtid drog sig demonstranter mot Borggården där nazisterna anvisats invänta avmarsch. ”Linköpingsbor mot Rasism” blockerade Storgatan så att nazisterna inte kunde ta sig fram den väg som det var tänkt att de skulle gå. Vid ettiden beslöt polisen att omhänderta de som blockerat vägen. De ungdomar som bildat en mänsklig kedja längst fram omhändertogs snabbt utan några allvarligare incidenter. Bakom aktivisterna hade ett stort antal linköpingsbor i alla åldrar slutit upp. Vägen var fortfarande blockerad.

Nazisterna erbjöds att gå en annan väg, men ville först försöka vänta ut motdemonstranterna. Människorna stod dock kvar, så kvart över tre gick nazisterna den anvisade vägen längs Drottninggatan ner till Lilla torget. Väl vid Lilla torget hade polisen spärrat av hela torget. Utanför avspärrningarna stod flera hundra aktivister och buade ut nazisternas talare. Ung Vänster avslutade dagen med en samling på lokalen för att stämma av att allt var okej.

You may also like...