Horribelt sjukförsäkringssystem

Blir man sjukskriven av läkare till exempel på heltid från sitt jobb, men läkaren bedömer att man kan ha kvar sina uppdrag (politiska, kontaktperson eller som god man etcetera), som man får ett visst arvode för, så räknas det bort med minst 25 procent även om uppddragets omfattning endast är till exempel fem procent.

Detta gör att man kan förlora flera tusenlappar i månaden. Det här är ett horribelt räknesystem!

Det mest logiska vore att dra av den faktiska summan som man fått utbetalt i form av arvode, det är inget att säga om.

Man kan faktiskt behöva göra något som man mår bra av under en sjukskrivning, som läkare uttrycker det, utan att behöva bli drabbad av en minskad sjukersättning.

Inte nog med att man är sjuk, av olika skäl, så ska man bli drabbad med orimliga ekonomiska konsekvenser, som inte ens jag själv eller läkaren har någon möjlighet att förutse!

Bedömningsgrunderna måste ju vara mer flexibla! Det här systemet är för stelbent och det enda syfte det har är att straffa den enskilde för att han/hon är sjukskriven, samt att få ner sjukskrivningstalen.

Det här har majoriteten i riksdagen beslutat om. Det är så man skäms att tillhöra ett parti som ska se till de svaga och sjuka i samhället!

Sirpa Mikkola (v),
kommunfullmäktigeledamot och